Sunday, July 10, 2011

~ fiqh wanita ~




Hari-hari kita sebagai perempuan, pasti akan ada masalah bila berurusan dengan haid. Dah betul-betul bersihkah? Haid kah? Atau darah istihadhah? Banyak persoalan timbul, tapi kita kerap simpan sendiri, tidak pun merujuk orang yang lebih berilmu. Nak berbincang dengan ayah atau abang – confirm mereka tidak memahami.


Mari kita buka ruang perbincangan di sini, leraikan semua masalah dan jangan simpan lagi. Bila lagi nak tambah ilmu dan beramal dengan ilmu yang betul..kan?

HAID


Dalam mazhab Shafie haid yang paling sekejap dikira adalah satu hari satu malam dan haid yang paling lama dikira 15 hari 15 malam, dan paling sekejap adalah 1 hari 1 malam.

Cara Memastikan Kering Haid


Kaedah ini diambil daripada amalan wanita-wanita sahabat sebagaimana yang diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a.; “Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid. (*Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci dari haid atau belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu-kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih”


- (HR Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

Qadha’ Solat


Sekiranya sewaktu mula-mula datang haid, haid datang pada waktu solat sedangkan anda belum menunaikan solat fardhu pada waktu itu, wajib qadha’ solat sekiranya masuk waktu solat sudah lama dan jika dikira sempat untuk menunaikan solat walaupun sebanyak satu rakaat. Sekiranya waktu solat baru sahaja masuk dan datangnya haid hanya beberapa minit atau saat dan jika dikira tidak sempat untuk solat satu rakaat maka tidak perlu qadha’ solat.


Apabila sudah kering haid, hendaklah bersegera mandi wajib setelah betul-betul yakin suci dari hadas.Kemudian hendaklah ganti solat satu waktu yang terkebelakang.Contohnya, kering haid pada waktu asar,solat asar seperti biasa dan qadha’ solat zohor.


Jika rasa ada waktu solat yang tertinggal disebabkan anda rasa ada kemungkinan haid anda berhenti awal dari waktu anda melihatnya kering dan tiada gantilah solat supaya anda berasa lebih yakin.Oleh itu, hendaklah sebaiknya cek haid anda pada setiap waktu solat.

Istihadah dan Kiraannya


Sekiranya waktu uzur syar’ie sudah melebihi 15 hari 15 malam atau kiraannya (15 hari x 5 waktu solat = 75 waktu solat) hendaklah mandi wajib dan mula menunaikan solat untuk waktu solat yang ke-76. Hal ini kerana haid itu sudah menjadi darah penyakit yang dinamakan istihadah.


Sekiranya waktu haid anda sememangnya tidak teratur dan anda bijak mengenalpasti dan membezakan warna darah haid dan darah istihadah,bolehlah menggunakan cara tersebut. Darah istihadah warnanya seperti darah luka di tangan manakala darah haid warnanya lebih pekat dari darah biasa. Sekiranya tidak pandai membezakan warnanya maka digalakkan menggunakan kaedah kiraan.


Cara Kiraan Haid Tidak Teratur


Waktu suci dan waktu haid bagi seorang perempuan adalah 15 hari 15 malam atau 75 waktu solat. Sekiranya haid datang melebihi 75 waktu solat,hendaklah mandi wajib dan menunaikan solat pada waktu solat ke-76 sama seperti di atas. Kemudian,jika istihadah pula yang berterusan dan melebihi 75 waktu solat atau 15 hari 15 malam, pada waktu solat ke-76 akan dikira haid semula.


Sekiranya anda datang haid hanya selama 7 hari dan haid berhenti, kemudian selang 2 hari kemudiannya anda didatangi darah haid semula, darah tersebut masih dikira darah haid kerana masih dalam tempoh 15 hari datang haid. Jika waktu datang haid yang kedua ini melebihi 75 waktu solat,waktu ke-76 dikira waktu suci.


Jika didatangi haid,contohnya selama 7 hari,kemudian selang 8 hari kemudiannya didatangi darah, darah tersebut dikira darah istihadah kerana tempoh waktu haid sudah habis. Kemudian kiraan darah istihadah bermula bukan pada waktu datangnya darah istihadah itu tetapi pada habisnya tempoh 75 waktu solat untuk tempoh haid. Sekiranya darah istihadah berterusan dan melebihi 75 waktu solat tempoh suci dari haid,waktu solat ke-76 dikira tempoh datang haid semula.

Rujukan:

  1. Ihya’ Ulumuddin, karangan Imam Ghazali
  2. Kitab Fiqh Syafii

No comments:

Post a Comment